Høringssvar fra DMR og DMRU

08-08-16

DMR og DMRU har sammen skrevet og indsendt et høringssvar til Udenrigsministeret om den nye strategi for udviklingspolitik.

I hørringssvaret foreslår vi blandt andet, at følgende tilføjes i strategien:

”Trosbaserede organisationer har stor folkelig forankring både i nord og syd, og langt hovedparten af deres udviklingsarbejde er privat finansieret. Typisk har kirkelige organisationer over 100 år gamle relationer og partnerskaber, som er med til at sikre udvikling under komplekse forhold, hvor lokal kultur, tradition og religion let kan blive en stopklods for udvikling. Disse sociale bevægelser rækker ud til de mest isolerede og marginaliserede grupper, og er i stand til at forebygge konflikt gennem opbyggelse af civilsamfund og forbedrede levevilkår, hvor desperationen og sårbarheden kan være størst. Trosbaserede organisationer kan tale ind i en religiøs kontekst og konflikt med forståelse og respekt og kan dermed fremme fred og forsoning, der forebygger ekstremisme og flygtningestrømme.”

Læs hele høringssvaret her